تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیک

دریک تعریف ساده ، تجارت الکترونیک را می توان انجام هر گونه امور تجاری و بازرگانی از طریق شبکه جهانی اینترنت بیان کرد. در یک تعریف دقیقتر: تجارت الکترونیک یعنی انجام معامله ها از طریق شبکه، یا خرید و فروش محصول ها و خدمات از طریق فروشگاه های اینترنتیِ وب. این امور می توانند شامل خرید و فروش عمده یا خرده کالا های فیزیکی و غیر فیزیکی مانند محصول های غذایی یا نرم افزار های کامپیوتری و ارائه خدمات به مشتریان نظیر مشاوره های پزشکی یا حقوقی و یا دیگر موارد تجاری مانند تبادل کالا با کالا ، راه اندازی مناقصه ها و مزایده ها باشد.

سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD)تجارت الکترونیک را چنین تعریف کرده است:”انجام تجارت کالا ها و  خدمات از طریق تار جهان گستر،‌ چه آن دسته از کالا ها و خدماتی که قابلیت ارایه و تحویل از طریق تار جهان گستر را دارند و خواه آن هایی که این قابلیت در آن ها وجود ندارند. (Janathan Coppel 2000)

در تعریفی دیگر تجارت الکترونیک خرید و فروش کالا ها، خدمات و اطلاعات با استفاده از شبکه ‌های رایانه­ای از جمله تار جهان گستر ارایه شده است.

ونیستون کالاکاتا؛ تجارت الکترونیک را از چهار منظر زیر تعریف می کند:

دیدگاه ارتباطی: تجارت الکترونیک ارایه دهنده اطلاعات، محصول ها / خدمات یا پرداخت ها از طریق خطوط تلفن، شبکه ‌های رایانه­ ای و یا هر وسیله الکترونیک دیگر است.
دیدگاه فرایند کسب و کار: تجارت الکترونیک کاربردی از فناوری در خودکار کردن معامله های تجاری و جریان های کاری است.

دیدگاه خدماتی: تجارت الکترونیک ابزاری است که علایق و خواسته ‌های شرکت ها، مشتریان و مدیریت را مخاطب قرار داده و اداره می ‌کند، از هزینه‌ های خدمات می کاهد، کیفیت کالا ها را بهبود می‌بخشد و سرعت تحویل کالا را افزایش می‌ دهد.

دیدگاه برخط: تجارت الکترونیک ظرفیتی برای خرید و فروش محصول ها و اطلاعات و همین­طور سایر خدمات پیوسته بر تار جهان گستر را فراهم می ‌سازد.