سیستم کارت وفاداری 

برنامه ی وفاداری یا باشگاه مشتریان روشی در بازایابی است که موجب ارتقاء شخصیت حقیقی و اعتباری مشتری می گردد که استفاده از آن به دلیل فراهم کردن مزایای بی نظیر برای کسب و کار در طول 10 سال گذشته به صورت قابل ملاحظه ای در سراسر دنیا افزایش یافته است.
 
امروزه اکثر برنامه های وفاداری  در عمل اصلاً مانند برنامه های وفاداری نیستند! و لفظ "مشتری ثابت" برای این برنامه ها عبارت دقیق تری می باشد . توجه کنید که وفادار بودن به یک کسب و کار یک چیز است و استفاده مکرر از آن چیز دیگر؛ ممکن است استفاده و مراجعه مکرر به یک خدمت یا محصول به این دلیل باشد که چاره دیگری وجود ندارد.

کاملاً واضح است که اگر انتخاب دیگری فراهم شود، تفاوت ها نیز اهمیت پیدا خواهند کرد.
 
این بدین معنی است که هدف اکثر کسب و کارهای خردمندانه در راستای ایجاد مشتریان وفادار است، نه صرفاً مشتری ثابت!


البته به دلایل مختلف همه ی مشتریان به صورت بالقوه ، مشتری وفادار نیستند. بنابراین برنامه ی وفاداری ایده آل برنامه ای خواهد بود که در آن فقط  مشتریان وفادار و آنهایی که پتانسیل وفاداری دارند  از آن بهره مند شوند.

برای تحقق این کار لازم است که مشتریان ابتدا به ترتیب در گروه های مختلف قرار گرفته و روش های پاداش دهی مختلفی متناسب با هر گروه در نظر گرفته شود. یا به عبارتی دیگر یک برنامه باید به صورتی طراحی شود که موجب ایجاد انگیزه برای مشتریان به منظور ارتقاء خودشان  از گروهی به گروه بالاتر گردد.

نقطه ی مناسب برای شروع این کار در همان ابتدا قرار دارد یعنی: “بدست آوردن مشتری”؛ در اکثر کسب و کارهای معمول حدود 45٪ از خرید های مستقیم صورت پذیرفته دیگر تکرار نمی پذیرند.

برای رشد و مراقبت از یک کسب وکار موفق باید 3 قانون اساسی را رعایت کنیم:
1- بدست آوردن مشتریانی که احتمال خرید مجددشان وجود دارد ، حتی به قیمت اینکه ممکن است بازخورد اولیه مان نتایج خشنود کننده ای به دنبال نداشته باشد.
2- تشخیص این که کدام مشتریان احتمال خرید مجدد کمتری دارند و محدود کردن مهارت ها و منابع تان در زمینه ی بازاریابی برای این بخش از مشتریان با توجه آن.
3- تمرکز بودجه ی بخش بازاریابی بر روی مشتریانی که جزو خریداران مجدد محسوب می شوند ولی تعداد خریدشان محدود به 2 یا 3 بار میباشد.
سیستم کارت وفاداریسیتم کارت باشگاه مشتریان