راهبری باشگاه مشتریان
باشگاه مشتریان پس از شکل گیری باید تفاوتی بین افرادی که عضو این باشگاه هستند و دیگر مشتریان قائل شود. بنابراین هر فردی که از مجموعه خرید میکند لزوماً نباید عضو باشگاه شود. حضور داوطلبانه و ایجاد حداقلهای شرایط عضویت (مثلاً خرید به میزان تعیین شده)، یکی از مهمترین سیاستهای اجرای باشگاه مشتریان و عضو گیری است. زیرا داشتن اعضای فراوان نشانگر موفق بودن باشگاه نیست. بلکه باید اعضای باشگاه، فعال- آگاه و از اینکه عضو باشگاه مشتریان هستند خرسند باشند.
چگونگی راهبری باشگاه مشتریان بسیار پراهمیت تر از داشتن چنین تشکلی است. اگر باشگاهی ایجاد شود و خدمات متناسب و وابسته به مشتریان ایجاد نشود، از اهداف آن فاصله میگیرد. شاید به راحتی بتوان تضمین کرد که اگر درست و با برنامه پیش رفت به فروش بیشتر و سود فراوان تر خواهد رسید. نتیجهای که هدف نهایی ایجاد باشگاه مشتریان برای مجموعههای اقتصادی است.
انواع باشگاه
معمولاً تشکیل سطوح مشتری و تفکیک در بین اعضا میتواند نوع باشگاه را متفاوت نماید: برخی باشگاههای مشتریان در یک سطح پایهگذاری و اداره میشوند، این باشگاهها به تمام اعضای باشگاه مشتریانشان به یک دید نگاه میکنند و بدین ترتیب رفتار مشابهای با تمام اعضای باشگاه دارند.
برخی نیز پس از مدتی اعضا باشگاه را به دستههای مختلف تفکیک میکنند، تا برای اعضای فعالتر خدمات بهتری فراهم کرد. باشگاه مشتریان همزمان با بزرگتر شدن میتواند دسته بندی بین اعضا ایجاد کرده و خدمات را برای هر دسته متفاوت تعریف نماید. ایجاد گروه مشتریان خیلی مهم (VIP) میتواند پس از شکل گیری اولیه باشگاه مشتریان و بررسی رفتار مشتریان، انجام پذیرد. این نوع باشگاه که به باشگاه مشتریان افراد خیلی مهم(VIP Club) معروف است، برخی اوقات از ابتدا مورد نظر ایجاد کنندگان باشگاهاست.
در خیلی از باشگاهها هم از همان ابتدا، میتوان مشتریان را به دستههای مختلفی تفکیک کرد و برنامه و خدمات خاصی برای هر گروه از آنها داشت. این تفکیک معمولاً به میزان خرید مشتری و جایگاه او بر میگردد. ایجاد اشتراک و دستههای: اولیه، نقرهای، طلائی و پلاتینیوم بر اساس همین نگاه شکل میگیرد. تفکیک مشتریان میتواند با نگاههای متفاوتی بسته به هر تجارت پایهگذاری شود. در اجرای چنین عملکردی مسلماً مشاور خوب و با تجربه تضمین کننده موفقیت پروژهاست.